FANDOM

League of Legends (aikaisemmin tunnettu myös nimellä League of Legends: Clash of Fates) on taisteluareenamoninpeli, jonka on kehittänyt Riot Games. [1] Peli on suunniteltu toimimaan Microsoft Windows -käyttöjärjestelmällä. Peli julkistettiin 7. lokakuuta 2008, mutta näki kuitenkin päivänvalon ensimmäistä kertaa vasta vuotta myöhemmin 27. lokakuuta 2009. Betavaihe kesti 10. huhtikuusta 2009 aina 26. lokakuuta 2009 saakka.

Steve "Guinsoo" Feak ja Steve "Pendragon" Mescon, jotka tunnetaan mm. suositusta Warcraft III -modista "Defense of the Ancients: Allstars; lyhennettynä DotA), ovat olleet tekemässä myös League of Legendsiä.

Peruspeli on ilmainen, johon voi rekisteröityä täällä.

Kehitys

Idea pelistä League of Legends itsenäisestä seuraajasta suositulle Warcraft III -modille, Defense of the Ancientsille[2], sai alkunsa 2005. League of Legends syntyi kun "kaksi aktiivista DotA -yhteisön jäsentä uskoivat pelimuodon olevan niin innovatiivinen ja hauska, että se voisi edustaa uuden genren alkua ja ansaitsisi olla oma, ammattimainen peli, jossa olisi merkittävästi parannettuja ominaisuuksia sekä pelin ympärillä muita palveluja".[3]

Riot Gamesiä oli perustamassa Brandon Beck ja Marc Merrill. He yhdistivät viisaat päänsä DotAn takana olevien Steve "Guinsoo" Feak ja Steve "Pendragon" Mescon kanssa luodakseen League of Legendsin perusidean. Virallisesti Riot Gamesin ensimmäinen toimisto aukaistiin syyskuussa 2006. Tällä hetkellä yhtiöllä on noin 1000 työntekijää kehittämässä League of Legendsiä.

Pelattavuus

Yleisesti

Pelaajat jaetaan kahteen tasaväkiseen joukkueeseen, joissa pelimuodosta riippuen on joko kolme tai viisi pelaajaa. Joukkueet aloittavat kartan vastakkaisista päistä, läheltä rakennelmaa, jota kutsutaan nimellä Nexus. Voittaakseen, joukkueen on tuhottava vastakkaisen joukkueen Nexus. Päästääkseen Nexukselle, joukkueen täytyy tuhota matkalla tykkitorneja (pelinsisäisesti kutsutaan yleensä "turret" tai "tower"), jotka on sijoitettu poluille (pelinsisäisesti kutsutaan yleensä nimellä "lane") estämään kulkua tukikohtaan (englanniksi "base"). Pelin aikana jokainen pelaaja saa lisää voimaa suorittamalla pelinsisäisiä tavoitteita, saamalla kokemuspisteitä ja kultaa, jolla voi ostaa uusia tavaroita, joilla on tarkoitus saada etuja viholliseen nähden. Pelin tavoitteita ovat esimerkiksi tuhoamalla vihollisten tykkitorneja, vihollispelaajia ja kätyreitä (englanniksi myös "minion").

Pelin haku

League of Legends on istunto-pohjainen peli. Pelin haku tapahtuu jokaisen pelaajan keskiarvoistetulla ELO-sijoituksella. Peli on tällä hetkellä pelattavissa neljässä eri muodossa: normal, Co-op vs. AI, custom tai ranked.

  • Normal -pelimuodossa palvelin etsii pelaajia, jotka ovat pelitaidoiltaan tasaväkisiä. On myös mahdollista osallistua ennalta tehdyn joukkueen kanssa, mutta tällöin peli käsittää valmiiksi tehdyn joukkueen olevan paljon voimakkaampia kuin yksittäisistä pelaajista muodostetun joukkueen.
  • Co-op -pelimuoto etsii viisi satunnaista, saman tasoista pelaajaa ja asettaa heidät viittä täysin satunnaista bottia vastaan. Boteille voi valita kolme eri vaikeusastetta: intro, beginner tai intermediate.
  • Custom -pelit antavat pelaajille vapaat kädet otteluiden muodostamiseen; karttoja on valittavissa kolme erilaista, joukkueissa voi olla pelaajia yhdestä viiteen ja tyhjät paikat voi täyttää pelaajilla, boteilla tai jättää tyhjiksi.
  • Ranked on kilpailullinen pelimuoto, joka aukeaa vain täyden pelitason - eli tason 30 - saavuttaneille pelaajille. Sankarit valitaan draft mode -nimisellä prosessilla, jossa ensiksi kouralliselle taisteilijoita asetetaan kielto, jonka jälkeen itse valinta alkaa.

Pelimuodot ja kartat

Tällä hetkellä pelattavissa on kolme pelimuotoa: Classic eli 5v5, 3v3 ja ARAM. Klassinen pelitila on pelimuoto, jonka pääasiallisia tarkoituksia on puolustaa omaa tukikohtaa, mutta myös taistella tiensä vihollisten tukikohtaan kätyrien avulla, läpi tykkitornien ja estäjien. Pelitila ARAM on tila, jossa perusperiaate on sama kuin klassisessa pelissä, mutta kartta on pienempi ja yksipolkuinen.

Karttoja kutsutaan nimellä "Oikeuden kentät" (eng. "Fields of Justice").

Classic 5v5

Summoner's Rift muistuttaa Defense of the Ancients -pelin karttaa kolmella polulla ja tukee viiden pelaajan joukkueita.

Twisted Treeline on pienempi kartta kahdella polulla ja tukee kolmen pelaajan joukkueita.

Kartat laittavat vastakkain joukkueet, joissa on muuttumaton määrä pelaajia. Kummallakin joukkeella on omat tukikohtansa, jotka sisältävät uudestaansyntymispisteen, kaupan sekä Nexuksen. Tukikohdat on kytketty toisiinsa poluilla. Ajoittain kätyriaallot syntyvät Nexuksesta. Kätyrit ovat tekoälyn hallinnassa olevia ei-pelattavia pieniä hahmoja, jotka liikkuvat pitkin polkuja, hyökäten jokaisen vastaan tulevan vihollisen kimppuun. Poluilla on myös tykkitorneja, jotka hyökkäävät kantamansa sisällä liikkuviin vihollisiin. Jos tykkitorni tuhotaan, se ei synny uudestaan.

Jokaisen polun molemmissa päissä on estäjä (eng. "Inhibitor"). Estäjän tuhoamisesta saa omalle joukkueelleen superkätyreitä. Estäjät syntyvät uudestaan muutamassa minuutissa.

Polkujen lisäksi kartoilla on alue, jota kutsutaan viidakoksi (eng. "jungle"), jossa on neutraaleja hirviöitä. Näitä hirviöitä voi tuhota saadakseen lisää kultaa ja kokemuspisteitä. Osa suurimmista hirviöistä antavat niin kutsuttuja buffeja, jotka puolestaan antavat pelaajalle erilaisia kykyjä. Myös yksi maaston erityisominaisuuksista ovat pusikot (eng. "brush"), joissa pelaaja voi piileskellä ja, joista voi tehdä yllätyshyökkäyksiä.

Pelin tavoite on päästä vihollistiimin Nexukselle. Nexuksen ensiksi tuhonnut joukkue voittaa. Pelissä voi myös antautua, mutta niin tehdäkseen täytyy käynnistää antautumisäänestys.

All Random - All Mid

Howling Abyss -niminen kartta on saatavissa vain pelitilalle ARAM. Pelitila on paljolti samanlainen kuin klassisessa, mutta ARAM:ssa on vain yksi polku, eikä viidakkoa ole. Uudelleensyntymispiste ei paranna tai palauta manapisteitä, eikä uusia tavaroita voi ostaa, jos pisteeltä lähtee. Pelaajan on kuoltava voidakseen ostaa tavaroita uudestaan. Koska alkulähde ei paranna tai palauta manapisteitä, on polun varrella vihreän plussan muotoisia pisteitä, jotka parantavat.

Pelaajat aloittavat tasolta kolme, saavat enemmän aloituskultaa ja kultatulot ovat muutenkin isommat, kokemuspisteitä tulee nopeammin ja uudelleensyntymislaskuria on vähennetty. Osa normaaleista tavaroista on myös poistettu ja tilalle on lisätty tavaroita, jotka toimivat vain ARAM:ssa. ARAM on tarkoituksella tahdiltaan varsin hektinen peli.

Championit

Jokainen pelaaja kontrolloi yhtä sankaria, eli championia. Championeja on valittavissa yli 100 tällä hetkellä, jokaisella ollen yksilöllisiä taitoja. Tietyt champit on lajiteltu tiettyihin attribuutteihin, kuten esimerkiksi "tank, "fighter", "mage" tai "support" pelityylinsä mukaan. Sankareilla on usein useampia attribuutteja ja niitä voi pelata eri tavoin, vaikka jotkut tavat ovatkin tehokkaampia kuin toiset.

Pelin alussa pelaaja valitsee championin, jota ohjaa. Champin voi valita niiden joukosta, jotka pelaaja on avannut saatavilleen. Joka viikko niin sanotussa vapaassa kierrossa ("free rotation ") on kymmenen erilaista sankaria, joita voi kokeilla vaikka pelaaja ei olisikaan hankkinut niitä omaan valikoimaansa.

Championitt keräävät kokemuspisteitä tappamalla vihollisminioneja , neutraaleja hirviöitä , muita pelaajia tai rakennuksia. Tietyn määrän kokemuspisteitä kerättyään, pelaaja saa uuden tason. Jokainen taso parantaa sankarin tilastoja ja antaa myös yhden kykypisteen, jolla voi nostaa haluamaansa kykyä yhdellä tasolla. Tavallisesti sankarilla on kolme peruskykyä, jotka voidaan oppia milloin tahansa ja, joissa maksimitaso on 5. Sankareilla on myös ultimaattinen kyky, jonka saa avattua tasolla 6 ja, jonka maksimitaso on 3. Pelaajan maksimitaso on 18.

Kutsuja

League of Legendsin pelaajaan pelinsisäisesti viitataan yleensä sanalla "Kutsuja" (eng. "Summoner"). Kutsujat eli pelaajat saavat jokaisen ottelun jälkeen kokemuspisteitä ja vaikutuspisteitä (eng. Influence Points, IP), joista jälkimmäinen on pelinsisäistä valuuttaa, jolla voi avata uusia sankareita ja riimuja.

Kutsujan taiat

Pelaaja voi valita kaksi kutsujan taikaa käytettäväksi otteluissa. Taiat vaikuttavat pelattavuuteen ja niissä on pitkähkö latautumisaika, mutta eivät puolestaan kuluta manaa. Kaikkiin taikoihin voi vaikuttaa taidoilla (eng. "masteries").

Taidot

Pelaaja voi keskittyää osaamisensa johonkin kolmesta kategoriasta, jotka pelissä tunnetaan nimellä taidot. Osa kehittyneemmistä taidoista ei pelkästään vaadi aiempien taitoluokkien osaamista, vaan myös jonkin tietyn taidon. Kun pelaaja saa tasoja, hän saa myös taitopisteitä, joita hän voi sijoittaa haluaamiinsa taitoihin. Taitopisteitä voi muuttaa milloin ja miten monta kertaa tahansa ennen ottelua.

Riimut

Riimut ovat parannuksia, joita pelaaja voi antaa sankarileen parantamaan tämän kykyjä taistelussa. Riimuja voi ostaa pelin sisäisellä valuutalla Riot Storesta. Jokainen riimukivi antaa tietyn bonuksen tietyssä kategoriassa, jotka yhdessä puolestaan antavat isomman bonuksen. Riimuja ei voi myydä takaisin kauppaan, mutta niitä voi yhdistää.

Lähteet

  1. http://eune.leagueoflegends.com/
  2. http://www.warcry.com/articles/view/interviews/5686-League-of-Legends-Marc-Merrill-Q-A

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki